مشکلات چهارمین جاده زیبای دنیا؛ زور «چالوس» به ترافیک نمی‌رسد

جاده چالوس

زور جاده چالوس در حالی به ترافیک نمی‌رسد که ساکنان حاشیه این جاده سال‌هاست در هزار پیچ مشکلات دیگر زیبایی‌های جاده را نمی‌بینند و در بن‌بست مصائب یک‌طرفه شدن این محور مانده‌اند.
خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: وجود کوه‌های سر به فلک کشیده البرز، رودخانه و سد کرج، چشم‌اندازهای بدیع و روستاهای هزارساله پای گردشگران زیادی را به چهارمین جاده زیبای جهان می‌کشاند.

جاده چالوس که قدیمی‌ترها آن را به‌واسطه گردنه‌های سخت و خطرناکش «هزار چم» می‌نامند، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم دو استان البرز و مازندران به شمار می‌آید که از کرج آغاز و به شهرستان چالوس در استان مازندران متصل می‌شود.

جاده چالوس نه یک مسیر برای رسیدن به مقصد، بلکه جاذبه گردشگری برای مسافران است، جاذبه‌ای که در هزار پیچ خود مشکلاتی گسترده را برای اهالی رقم‌زده است، زیبایی‌های این جاده در قاب چشمان مسافران نقش می‌بندد، اما همین زیبایی‌ها برای اهالی در پس مشکلاتی ازجمله یک‌طرفه شدن گم می‌شود.

جاده چالوس که یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی برای رسیدن به شمال کشور است ازآن‌جهت بیشتر موردتوجه مسافران قرار می‌گیرد که جاذبه و مقصد گردشگری است، این جاده که در کارنامه‌اش عنوان چهارمین جاده گردشگری جهان ثبت‌شده این روزها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و آرام‌آرام به سمت خروج از لیست جاده‌های برتر دنیا می‌رود.

اما زیرساخت‌های این جاده پاسخگوی تردد فعلی نیست، در روزهای تعطیل و ایام سفر، ترافیک سنگین و ساعت‌ها معطل شدن سهم مسافران عبوری از این جاده است، معضلی که راه‌حلی جز یک‌طرفه شدن ندارد، راهکاری که در دل خود هزاران مشکل برای اهالی ۵۶ روستای مستقر در مسیر جاده به همراه داشته است.

ساکنان جاده چالوس در بن‌بست ترافیک

ساکنان این روستاها نه‌تنها سهمی از ظرفیت‌های گردشگری نبرده‌اند بلکه از امور عادی و حقوق شهروندی خود نیز محروم و به‌نوعی جورکش مسافران عبوری شده‌اند.

یک‌طرفه شدن جاده چالوس بسته به حجم سفر که از طریق پلیس‌راه کشور برای آن تصمیم‌گیری می‌شود یکی از مواردی است که اهالی باید عواقبش را به جان بخرندیک‌طرفه شدن جاده چالوس بسته به حجم سفر که از طریق پلیس‌راه کشور برای آن تصمیم‌گیری می‌شود یکی از مواردی است که اهالی باید عواقبش را به جان بخرند تا مسافران با آرامش خیال و فراغ خاطر به سفرشان بپردازند.

با اجرای این طرح بسیاری از مسافران راحت‌تر به خانه‌هایشان می‌رسند اما هیچ‌کس به این فکر نمی‌کند که اهالی روستاهای جاده چالوس واقع در حوزه استحفاظی البرز چه می‌کشند و با چه مسائلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از روستائیان ساکن در مسیر این جاده در گفتگو با مهر پشت سر هم گلایه می‌کند و هر از چندگاهی به افراد دور برش که مثل او شاکی هستند نگاهی می‌کند و با علامت دست و سر از آن‌ها می‌خواهد که وی را همراهی کنند.

این روستایی می‌گوید: خانم شما سیل روستای «سیجان» را به یاد دارید، همان سیلی که جان هشت نفر را گرفت، یادتان آمد، در آن روز سیاه هم جاده یک‌طرفه بود، با بدبختی خودمان را به روستا رساندیم، سیل همه‌جا را خراب کرده بود، خانه‌ها پر از گِل شده بود آن روز هم امدادرسانی با مشکل مواجه شد، چرا؟ چون جاده یک‌طرفه بود!

روستاهای جاده چالوس در بسیاری از حوزه‌ها به‌ویژه مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز امدادی اورژانس و آتش‌نشانی کاملاً وابسته به کلان‌شهر کرج هستند و این در حالی است که هزار پیچ جاده چالوس تنها مسیر دسترسی آن‌ها به این مراکز است.

پس از بیان مشکلات ترافیکی جاده چالوس باید به وضعیت چهار خطه شدن بخش‌هایی از این محور اشاره‌کنیم که به‌تازگی از سوی مدیران ارشد استان بیان شده است.

محوری مهم با مشکلات جدی

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه محور کرج – چالوس از جهات مختلفی در کشور حائز اهمیت است، اظهار کرد: وجود مناطق طبیعی زیبا، امامزادگان متعدد، رودخانه کرج، سد کرج و راه ارتباطی این مسیر به‌منظور دسترسی به استان‌های شمالی سبب شده این مسیر از اهمیت صدچندانی برخوردار باشد.

وی به اجرایی شدن پروژه امتداد اتوبان شهید همت به البرز و همچنین آزادراه تهران – شمال در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و افزود: بدون شک اجرایی شدن این پروژه مسیر تردد مسافران تهرانی برای رسیدن به استان‌های شمالی کشور را بهبود و تسریع می‌بخشد اما آنچه مسلم است بعد از اتمام مسیر آزادراه تهران – شمال در محدوده شهرستانک بخش عظیمی از ترافیک وارد این مسیر می‌شود درحالی‌که جاده چالوس گنجایش این میزان تردد را نخواهد داشت.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر تردد زیادی از محور کرج – چالوس انجام می‌شود که این امر در ایام تعطیل و در تعطیلات پایان هفته به ۳۰ هزار تردد نیز می‌رسد به همین منظور یک‌طرفه شدن محور مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان این منطقه، مسافران عبوری و گردشگران ایجاد می‌کند.

چاره کنترل ترافیک مسیر کرج – چالوس از محدوده شهرستانک تا تونل کندوان چهارخطه شدن این مسیر است

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز چاره کنترل ترافیک مسیر کرج – چالوس از محدوده شهرستانک تا تونل کندوان را چهارخطه کردن این مسیر اعلام کرد و یادآور شد: بدون شک تحقق این امر علاوه بر کنترل و کاهش ترافیک، افزایش ضریب ایمنی سفر و همچنین کاهش سوخت را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اولیه برای اجرایی شدن این پروژه انجام شده است، ادامه داد: طول مسیر سه‌راهی شهرستانک تا تونل کندوان ۲۰ کیلومتر برآورد شده است، از طرفی باید به این نکات نیز اشاره کرد که در این مسیر یک دهنه پل ۴۰ متری و پنج تونل به طول هزار و ۳۸۰ متر وجود دارد.

چهارخطه شدن جاده چالوس بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد

رضایی با اعلام اینکه طبق ارزیابی انجام شده این پروژه به بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: بدون شک در اجرای این پروژه با مسائلی چون تملک اراضی و مسائل مالی مواجه خواهیم شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر با مشکل اعتبارات دولتی مواجه بوده‌ایم به همین منظور برای پیشبرد طرح یاد شده در تلاش هستیم از ظرفیت قانونی مبنی بر جذب سرمایه‌گذار و یا فاینانسور داخلی استفاده کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه در حوزه عمرانی کار نشدنی وجود ندارد و با مطالعات تخصصی و همچنین تأمین منابع مالی به‌موقع می‌توان پروژه‌ها را به مرحله اجرا رساند، گفت: این اطمینان خاطر را می‌دهیم که در راستای اجرای پروژه یاد شده بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و تأییدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدامی انجام نمی‌شود.

حضور چینی‌ها در پروژه چهارخطه شدن جاده چالوس

رضایی با اشاره به اینکه طرح و پیشنهاد اولیه در خصوص چهارخطه شدن مسیر شهرستانک – کندوان به تأیید وزیر راه رسیده اما بدون شک دیگر مراجع تصمیم گیر نظیر سازمان برنامه‌وبودجه باید این پروژه را بپذیرند، افزود: با تأمین منابع مالی توسط بخش خصوصی، عمده نگرانی‌ها پیرامون این مهم برطرف خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعریف پروژه‌های مواصلاتی، توسعه ریلی است، یادآور شد: تاکنون به‌منظور بررسی پروژه چهار خطه شدن محور کرج – چالوس از سه‌راهی شهرستانک تا تونل کندوان جلسه‌ای با یک شرکت چینی برگزارشده است، این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و اداره کل راه و شهرسازی البرز وارد مذاکره شده و باید اسناد لازم دال بر توانایی خود در این بخش را ارائه کند.

اما؛ محمدعلی نجفی استاندار البرز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حمایت‌های دولت و سازمان برنامه‌وبودجه کشور برای تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل راه‌ها و آزادراه‌های منتهی به استان، گفت: البرز از نگاه دولت یکی از استان‌های مهم به شمار می‌رود.

کاهش بار ترافیک جاده چالوس با افتتاح آزادراه تهران – شمال

وی همچنین در خصوص تکمیل پروژه‌های راه‌سازی استان، گفت: دولت در این حوزه کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر مسیرهای مواصلاتی از بن‌بست ترافیک خارج شوند که یکی از آثار آن کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

نجفی در پاسخ به این سؤال که یکی از جاده‌های زیبای جهان در استان البرز واقع شده ولی مشکلات ترافیکی و یک‌طرفه شدن گاه و بی‌گاه این جاده برای اهالی روستاها معضلاتی را به وجود آورده است برای کاهش این مشکلات چه برنامه‌ای را در دستور کار دارید؟ گفت: پروژه آزادراه تهران – شمال پس از اندکی توقف آغاز به کار کرده است در این خصوص جلسات مشترکی با ریاست بنیاد مستضعفان داشته‌ام زیرا بهره‌برداری از این پروژه به کاهش بار ترافیک جاده چالوس می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه اراده دولت بر تکمیل پروژه‌های بزرگ در حوزه راه‌سازی است، گفت: آزادراه شمال پیشرفت خوبی دارد، قطعه اول آن به طول ۳۳ کیلومتر تا شهرستانک تا بهار یا تابستان سال آینده بازگشایی می‌شود که باعث کاهش ۳۳ درصدی بار ترافیک استان البرز و به‌تبع کلان‌شهر کرج به سمت شمال خواهد شد.

جاده چالوس به‌عنوان یک محور مهم مواصلاتی که پایتخت را به استان‌های شمالی متصل می‌کند نیازمند توجه بیش‌ازپیش متولیان است. ساکنان جاده چشم‌انتظار مسئولانی هستند که با ارائه راه‌حل‌هایی مناسب به قائله یک‌طرفه شدن محور خاتمه داده و باعث کوتاهی صف‌های ترافیک شوند.

https://www.mehrnews.com/news/4175977/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *